Zápůjčky mimo PNP
Knihovna
Zápůjčky institucím na výstavy a k jiným účelům jsou možné pouze po předchozím písemném projednání s vedoucí knihovny a se souhlasem ředitele PNP.
Smlouva o výpůjčce na výstavu - formulář
Literární archiv
Výpůjční služby týkající se sbírkových předmětů uložených ve sbírkách archivu se řídí výpůjčním a badatelským řádem LA PNP a Zásadami vystavování archiválií veřejných archivů České republiky. Archiválie jsou zapůjčovány ve velmi omezené míře obvykle za účelem vystavení, provádění konzervátorských nebo restaurátorských prací, případně výroby kopií a replik. Pro výstavy se poskytuje maximálně pět originálních archiválií pro celou dobu jejich trvání (včetně eventuálních výměn).
V případě výstavy je zájemce povinen s dostatečným předstihem (minimálně šest měsíců před plánovaným termínem realizace) zaslat písemnou žádost o zápůjčku vybraných archiválií. Tato žádost musí být zaslána na adresu: prof. PhDr. Michal Stehlík, Ph.D., ředitel Památníku národního písemnictví, Pelléova 44/22, 160 00 Praha 6, a to až po (telefonické, nebo e-mailové) domluvě s odpovědným zaměstnancem Literárního archivu PNP (kontaktovat lze rovněž sekretariát nebo vedoucího LA PNP) a osobní prohlídce sbírkových předmětů. Žádost musí obsahovat:
- úplnou identifikaci žadatele (název, sídlo, identifikační číslo, jméno statutárního orgánu – ředitel/ka instituce),
- dostatečné údaje o výstavním projektu, pro který by měly být archiválie zapůjčeny,
- údaje o místu a přesném termínu zamýšleného vystavení a zapůjčení archiválií,
- přesnou identifikaci požadovaných archiválií (fond a oddíl tohoto fondu, v němž jsou uloženy, přesný popis podle inventáře příslušného sbírkového celku),
- jméno autora a kurátora výstavy,
- podpis statutárního orgánu (ředitel/ka instituce).
Podmínkou zapůjčení archiválií ze sbírek Literárního archivu PNP je splnění těchto požadavků:
- dodání dokladu o pojištění sbírkových předmětů po celou dobu zápůjčky,
- dodržení zvláštních nároků na způsob vystavení archiválií, především vybavení výstavních prostor zabezpečovacím zařízením, protipožárními čidly a zajištění klimatických a světelných podmínek pro jejich vystavování,
- uvedení Památníku národního písemnictví na popiskách jednotlivých exponátů a úvodním panelu výstavy, dále v tiskovinách k výstavě v případě, že takový požadavek je podložen významem zápůjčky či smluvně zakotven. Vypůjčitel zašle Památníku národního písemnictví s předstihem pozvánku na vernisáž výstavy, eventuelně doprovodné tiskoviny (plakát, prospekty) k výstavě.
Zápůjčka se provádí pouze na základě písemně uzavřené smlouvy, v níž jsou výše uvedené požadavky konkrétně specifikovány.
Vzor formuláře smlouvy o výpůjčce archiválií (s přílohami)
Zásady vystavování archiválií veřejných archivů ČR
Umělecké sbírky
Žádost o výpůjčku sbírkových předmětů z fondů PNP se podává písemně na adresu ředitelství instituce nejméně 3 měsíce před zahájením výstavy. Při nedodržení tohoto termínu nemusí být žádosti vyhověno.
Písemná žádost o výpůjčku sbírkových předmětů z OUS PNP musí obsahovat:
1.identifikaci žadatele (název, sídlo a identifikační číslo právnické osoby, označení jejího statutárního orgánu),
2.údaje o výstavním projektu
3.údaje o místu (adresa) a přesném termínu zamýšleného vystavení sbírkových předmětů, bezpečnostní, klimatické a další parametry budovy a prostor, kde budou sbírkové předměty vystaveny,
4.identifikaci požadovaného předmětu ze sbírky PNP (autor a název, inventární číslo, případně rozměry, materiál, technika ); v případě žádosti o více sbírkových předmětů jejich seznam s identifikací každého z nich,
5.podpis statutárního orgánu žadatele.
Je-li žádost o výpůjčku schválena, budou umělecká díla poskytnuta na základě smlouvy o výpůjčce. Pokud je požadována i fotografická dokumentace, je nutné připojit k žádosti o výpůjčku také žádost o fotografickou dokumentaci. V případě schválení žádosti bude dokumentace poskytnuta na základě smlouvy o podmínkách užití kopií sbírkových předmětů.